3ª Sessió - Ni fàcil, ni difícil. El debat.

  • Professorat: Carmen i Albert
  • Assignatura: Recerca
Alguns alumnes fan un resum per la Carme i l'Albert sobre la pel·lícula que han vist a l'hora anterior. Entre tots més o menys reconstrueixen l'argument. Al fer el resum, tornen a explicar que hi ha un noi català que li agrada una noia musulmana, i es reobre el debat sobre si seguir una religió o una altra t'impedeix ser i/o sentir-te català/ana.

També és curiós veure com tots valoren que la noia, quan es treu el mocador s'arregla...els hi preguntem perquè ho diuen i és perquè aprofita per maquillar-se i posar-se moderna. Els nois diuen que així sí que si fixaríen en ella, però que amb el mocador no, que no és per racisme sinó perquè no els hi cridaria l'atenció. Llavors també es parla de la pressió de grup, i com els iguals poden fer que segueixis una estètica o una altre. Cerquen casos que han viscut ells mateixos i valoren que l'amiga l'ha empès a treure's el mocador, tot i que ha estat decisió seva.

Comparen ambdós vídeos i els motius per treure's el mocador (obligació i amor/amics). Una noia diu que al primer vídeo l'institut simplement ha fet seguir les normes, que ella també en un altre institut li feien treure's el piercing. El debat segueix aquest fil sobre les estètiques que s'han o no de permetre a l'institut, etc. Parlen també de dues noies que van al centre amb vel, que són conegudes d'un company de l'altre grup, i es veu que van preguntar-li a aquest company el perquè porten el vel (arrel de la 1ª sessió). Els va explicar que és perquè volen, que ningú els obliga i que a elles els hi agrada.

Es parla llavors de temes d'actualitat (notícia que va sortir sobre 2 nens musulmans que els van trobar desnodrits), amb la notícia de l'escola Annexa de Girona, notícies de França, etc. Això dóna peu a discutir sobre si s'han de construir mesquites o no, i els arguments que sorgeixen són que allà no hi ha eslgésies, que volen imposar els seus costums, etc. Qual la Carmen els explica que a Jerusalem estan representades totes les religions es queden parats. També els expliquem que sí que hi ha esglésies cristianes, protestants, etc (com a Egipte), i una noia que havia estat a Turquia explica la seva experiencia.

Enllacem amb símbols que han anat veient aquests dies i comencen a identificar alguns que apareixen a la portada del material, tot i que en alguns casos no els coneixen.

Identifiquen a l'entorn:
El barret d'un home que porta amb una creu de David, el Brahman, l'esvàstica, la lluna i l'estrella, el yin-yang, la creu cristiana, graffities, dones amb mocador, etc.

Un cop els enumeren, els hi obrim el material i expliquem quina serà la seva tasca: esbrinar què signifiquen totes aquestes simbologies que han trobat, tant a l'institut com al barri. Hauran de recollir tot això en imatges, muntant-les en un fotolog.


S'acaba l'hora i queda pendent reprendre la tasca i fer els equips de treball.